Reviews

Fietstest van de REANY E-bike N1 Night Black

Het Pinksterweekend hebben mijn vrouw en ik de REANY e-bikes uitgetest. We waren enthousiast over het mooie strakke uiterlijk en wilden vooral ervaren wat deze elektrische fiets extra brengt en voordat we een koop overwegen, waar de grenzen liggen van het batterijverbruik en het vermogen in heuvelachtig gebied. We schrijven elk onze eigen review, omdat de ervaringen voor een deel gelijk zijn, maar er ook verschillen zijn.

De eerste dag hebben we een tocht gemaakt van 94,4 km. 48,2 km heen, mijn verbruik was 34% (1,41 km per %) en 46,2 km terug langs vrijwel dezelfde route, verbruik 52%. (0,888 km per %). De heen-route liep vanuit Zoelen, langs dijken en door het heuvelachtige gebied bij Amerongen en Veenendaal via Renswoude naar Voorthuizen. Ik fietste vooral in stand 1 en soms in 2. In de dorpjes waar je wat moest manoeuvreren of wachten bij een stoplicht soms in stand 3. Stand 1 is bij normaal fietsen voldoende voor een snelheid rond de 25 km/uur. Stand 2 is genoeg om wat meer heuvelop te rijden. Stand 3 is vooral handig om vanuit (bijna) stilstand snel weg te fietsen.

Op de terugweg zaten we tegen een buienfront aan met veel wind en een enkele klap onweer. Reden genoeg om stevig door te fietsen en de buien zoveel mogelijk voor te blijven. Het doel was dus zo hard mogelijk doorfietsen. Dat was vooral in stand 1, 2, en 3. Stand 4 en 5 heb ik eigenlijk niet gebruikt.

Het gemiddelde verbruik van 86% over 94,4 km, geeft aan dat ik maximaal zo’n 110 km had kunnen rijden. Bij mooi weer is dat aanzienlijk meer, wel 140 km. Bij slecht weer wordt dat een stuk minder, zo’n 90 km. De schatting van de fabrikant, 60 tot 100 km is wat aan de lage kant.

De tweede dag hebben we de fiets getest in een heuvelrit bij Berg en Dal. Dit is een bekend trainingsgebied voor racefietsers. Enkele jaren geleden werd een etappe van de Giro d ’Italia in dit gebied gereden. Deze etappe hebben we gereden als een knooppunten route, genaamd “Giro di Berg en Dal”. De steilste helling was de ‘Muur van Beek’ met een stijgingspercentage van 10%. Deze korte rit van 29,5 km verbruikte 27 % van mijn batterijvermogen. 0,915 km per %. Zelfs onder deze zware omstandigheden haal je nog ruim 90 km op een volle batterij. Ik vond nu ook de grenzen van wat met deze fiets mogelijk is. De helling van 10% is echt het uiterste wat nog te fietsen is. De ondersteuning stond in stand 5 maar ik heb geen idee of er nog wat gebeurde. Ik ben fietsend boven gekomen, dat is het enige dat ik ervan kan zeggen. Dat was geen soepel fietsen maar afzien. En nauwelijks relevant, heuvel afwaarts boven de 40 km/uur, kun je niet meer meetrappen, zoals ik op een racefiets gewend was.

Ondanks deze kleine beperkingen reed de REANY verder super. Het verbruik is vergelijkbaar met het fietsen in slecht weer op de eerste dag. Ik had verwacht dat de batterij in de heuvels veel sneller leeg zou gaan, dat blijkt dus niet zo te zijn. Mijn conclusie is dat de fiets veel meer is dan alleen een stadsfiets voor korte afstanden. Het is een uitstekende toerfiets. Het is een fiets voor mensen die sportief willen fietsen en stevig willen doortrappen met het comfort van extra ondersteuning. De fiets voldoet goed in heuvelachtig gebied, maar de hele steile hellingen moet je vermijden. Daarvoor levert de Myvice motor net te weinig

trekkracht. Je kunt bij slecht weer of in heuvelachtig gebied een toertocht maken van 90 – 100 km, zonder bang te zijn dat de batterij leeg raakt. Bij goed weer is 140 km haalbaar. Ik ben gewend aan een Cannondale racefiets en Jan Janssen Impress hybride fiets. De REANY is zwaarder als de hybride en heeft veel bredere banden. Desondanks is de fiets heel licht in gebruik. Hij rijdt licht als een racefiets en heeft een fantastische stabiliteit. Dat komt denk ik door de brede banden. Hierdoor is ook de schokdemping uitstekend. Over zand of grindpaden of langs het fietspad rijden gaat prima.

Het uiterlijk van de fiets is super strak en minimalistisch. Mensen die wij onderweg spraken deelden onze mening en vonden onze fietsen erg mooi. Enkele opmerkingen: Bij het optillen van de fiets om die in de fietsendrager te plaatsen zitten de kabels net onder het stuur wat in de weg. Je moet de fiets om de buis pakken wat met dit gewicht net gaat, maar je moet er even aan wennen. Het achterlichtje was een tijdelijke oplossing. Integratie in het achterspatbord zou mooi zijn. Ik heb begrepen dat dat binnenkort al mogelijk is. De aandrijfriem werkt uitstekend en is niet vuil geworden na twee dagen fietsen. De remmen werken heel goed en gedoseerd. Je kunt heel gedoseerd bijremmen zonder dat de fiets gaat bewegen of slippen. De versnellingen heb ik absoluut niet gemist. De volautomaat voldoet uitstekend en geeft een heel natuurlijk fietsgevoel. De app heb ik niet getest.

Voor deze fietskwaliteit vind ik de prijs van € 2299,- heel redelijk.

Zou ik deze fiets kopen: Zeker! Hij voldoet helemaal aan mijn wensen. Ik kan deze fiets aanraden aan iedereen die lekker wil toerfietsen en kilometers wil maken. REANY heeft een topfiets op de markt gebracht die geschikt is voor een veel breder segment dan waarvoor hij wordt aangeprezen. REANY zou kunnen overwegen om een zwaardere accu of range extender en eventueel een iets zwaardere motor op de markt te brengen, ik denk dat dan zelfs de meest verstokte toerfietser niets meer te klagen heeft.

Hans Eeuwhorst
Zoelen 21 mei 2024.

Deel op social media

Fietstest van de REANY E-bike N1 Night Black

Follow us

Follow us

Make your inbox full of happiness,
never miss any offers

Make your inbox full of happiness,
never miss any offers

Your subscription could not be saved. Please try again.
Your subscription has been successful.